By admin On 14:00 | Categorized As , , | With 0 comments

KUALA LUMPUR - Keputusan Mahkamah yang membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mendapat pujian dari Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah (EU).

Keputusan yang dianggap mengejutkan oleh penganalisis politik. Tetapi dalam masa yang sama, Datuk Seri Anwar Ibrahim mesti bergerak di luar kerangka 'menjadi mangsa konspirasi' dan menyatakan dengan jelas bagaimana beliau akan mentadbir dan menangani isu-isu rakyat, kata penganalisis kepada UtaraNews.

"Modal Anwar ialah menjadi sasaran parti pemerintah. Mungkin tidak mana-mana ahli politik yang telah menghadapi tahap yang sama serangan ke atas kehidupan seks beliau," kata Bridget Welsh, penganalisis politik di Universiti Pengurusan Singapura.

"Cabaran bagi beliau sekarang adalah untuk pergi di luar sana dan memberitahu rakyat apakah dasar sebenar yang dia boleh tawarkan kepada mereka."

Salah satu cabaran untuk Anwar ialah untuk menjalinkan hubungan yang lebih baik dengan orang Melayu luar bandar, kata Ibrahim Suffian, ketua Merdeka Center.

Muslim etnik Melayu membentuk 60 peratus daripada rakyat dan penduduk luar bandar telah mendapat manfaat yang besar daripada dekad dasar pembangunan di bawah kerajaan BN, katanya.

AFP pula melaporkan kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengatakan parti pembangkang akan bermesyuarat tidak lama lagi untuk memperkukuhkan manifesto pilihan raya yang memperincikan dasar-dasar dan rancangan untuk mentadbir.

Admin PenangPos - Pihak editorial tidak bertanggung jawab diatas sebarang komen yang menimbulkan rasa tidak puas hati kepada pembaca lain. Komen-komen dibawah adalah dibawah tanggungjawab sendiri. Terima Kasih.

No comments: