By admin On 23:00 | Categorized As , , | With 0 comments

KUALA TERENGGANU - Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin menyeru semua pihak agar terus menghormati kedudukan Islam sebagai agama rasmi di negara ini untuk mengekalkan keharmonian dalam kalangan rakyat jelata.

Baginda bertitah, tindakan beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab yang masih berusaha untuk menimbulkan soal itu menimbulkan kegelisahan umat Islam di negara ini.

"Sejarah telah membuktikan bahawa pemerintahan berasaskan ajaran Islam tidak pernah menafikan keadilan kepada mana-mana golongan atau puak walaupun berlainan agama dan keturunan.

"Sebagai contoh, Terengganu adalah negeri yang terawal menerima Islam di Semenanjung Tanah Melayu dengan bukti penemuan Batu Bersurat di Kuala Berang.

"Sejak itu, Islam telah menjadi agama anutan majoriti rakyat Terengganu namun pada masa yang sama penganut agama lain masih bebas mengamalkan pegangan hidup mereka selagi tidak menjejaskan keamanan di negeri ini," titah baginda.

Baginda bertitah demikian pada majlis Istiadat Penghadapan di Istana Maziah di sini semalam.

Admin PenangPos - Pihak editorial tidak bertanggung jawab diatas sebarang komen yang menimbulkan rasa tidak puas hati kepada pembaca lain. Komen-komen dibawah adalah dibawah tanggungjawab sendiri. Terima Kasih.

No comments: