By admin On 11:00 | Categorized As , , , | With 3 comments

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menggesa Suruhanjaya Diraja ditubuhkan bagi menyiasat kerugian Proton Holdings sebanyak RM3.4 bilion.

Ia ekoran laporan akhbar kelmarin yang melaporkan bekas perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad bahawa Proton kehilangan sejumlah besar simpanan tunai dari RM4 bilion kepada hanya RM600 juta.

“Ini adalah satu perkara serius, memandangkan Proton adalah pembuat kereta nasional,” tegas Guan Eng dalam satu kenyataan semalam.

Siasatan juga katanya, mesti melihat sama ada Khazanah Nasional, badan pelaburan kerajaan Malaysia, mendapat harga yang baik apabila ia menjual pegangan 42.7% dalam Proton kepada DRB-Hicom Bhd.

Khazanah telah menjual pegangannya pada harga RM1.3 bilion atau RM5.50 satu saham, iaitu separuh daripada nilai book value Proton iaitu RM9.81 satu saham dan juga nilai asal yang dibayarnya iaitu RM8 satu saham.

“Sekali lagi, ini adalah satu contoh pengendalian buruk kerajaan yang mengakibatkan kerugian kepada pembayar cukai,” ujar Guan Eng.

Beliau juga mencadangkan bekas Ketua Pengarah Eksekutif (CEO) Proton, Tengku Tan Sri Mahalel Ariff dilantik sebagai salah seorang ahli panel siasatan memandangkan beliau lebih memahami isu tersebut.

“Siasatan itu akhirnya mestilah mencadangkan langkah-langkah yang perlu diambil terhadap mereka yang bertanggungjawab untuk kerugian yang begitu besar, dan langkah-langkah untuk membendung kerugian pada masa akan datang, terutamanya apabila membabitkan dana awam,” tegasnya.

Admin PenangPos - Pihak editorial tidak bertanggung jawab diatas sebarang komen yang menimbulkan rasa tidak puas hati kepada pembaca lain. Komen-komen dibawah adalah dibawah tanggungjawab sendiri. Terima Kasih.

3 comments:

Anonymous said...

BOLEH TUBUH SURUHANJAYA DIRAJA...BOLEH..TETAPI UNTUK PENYIASATAN PELAKON DALAM VCD TU SIAPA YEA..IAITU PELAKON CHINA DOLL DAN THAILAND DOLL...SIAPA YEA? APA MACAM ..LU ALA TANYA SAMA LU PUNYA APPA KAH????? BOLEH KAH?????

Anonymous said...

wei anak haram!!!

bangkai bangsa lu tak support proton lu jgn dok sibuk...

pejuang hamas...

Anonymous said...

dont be so smart la....let the people`s choice be there...let the investigation goes on....if LGE says something about hidden truth,then there must be something goes wrong....let it be revealed to ppl of MALAYSIA...support MY MALAYSIA