By admin On 14:30 | Categorized As , , | With 7 comments

Tindakan menggantung Adam Adli selama 3 semester oleh Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) semalam telah menerima kecaman hebat dari Naib Presiden PKR iaitu Nurul Izzah. UPSI didakwa terlalu opresif dan juga mengamalkan politik zalim terhadap mahasiswa tersebut.

Nurul Izzah menggesa pihak UPSI menimbang semula keputusan mereka kerana hukuman yang diberi kepada Adam Adli dikatakan jelas bertujuan menghalang mahasiswa menyuarakan pandangan terhadap isu-isu yang berlaku.

"Kalaupun suatu kesalahan telah dilakukan, tindakan yang diambil haruslah bersifat memberi pengajaran, bukannya membudayakan budaya ketakutan di kalangan orang muda".

"Sebagai nadi masyarakat majoriti, mahasiswa dan anak muda wajib diberi ruang untuk berfikir secara kritikal, berbincang secara mendalam, dan bersuara dengan lantang.." kata beliau.

Nurul Izzah yang juga merupakan Ahli Parlimen Lembah Pantai juga menyifatkan, jawatankuasa disiplin yang telah menjatuhkan hukuman ke atas Adam Adli semalam telah merendahkan maruah dan nama Upsi sendiri.

"Amat merugikan jika sebuah institusi yang mempunyai sejarah begitu dalam dan cukup berkait rapat dengan kebangkitan semangat kebangsaan sejak sebelum negara mengecapi kemerdekaan, bertindak sebegini kepada mahasiswa yang mahu menyuarakan hak mereka.."

"Saya ingin menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia agar kita bangkit dan pertahankan hak mahasiswa kerana mahasiswalah yang menjadi penyambung perjuangan kita demi Malaysia yang lebih baik," katanya.

Admin PenangPos - Pihak editorial tidak bertanggung jawab diatas sebarang komen yang menimbulkan rasa tidak puas hati kepada pembaca lain. Komen-komen dibawah adalah dibawah tanggungjawab sendiri. Terima Kasih.

7 comments:

Anonymous said...

kamu lahir dlm dulang emas..boleh gertak org mcm papa kamu siBABI tu..budak tu dah buat salah, upsi juga ada hak ambil tindakan ke atasnya..kalau dia baik2 tak jahat mcm tu, upsi pun takkn nak buang masa sbb dia..kamu cakap mcmtu sbb kamu politician yg korup sama mcm papa & mama kamu...org lembah pantai pun dah tak percayakan kamu..tak usahlah nak ajar org lain pulak..lbh baik kamu ajar papa kamu jd org baik2 bukan jdi manusia yg paling kotor di mata majoriti rakyat malaysia..dialah pengkhianat dan kamu juga pengkhianat yg patut direjam saja jika brasskan hukum agama..kamu sekeluarga tak habis2 menyusahkan rakyat malaysia..ini keluarga munafikun & laknatullah yg terang2 trdpt di bumi malaysia...kalau kamu kalah pilihanraya nanti, masa tu kamu baru sedar bahawa majoriti rakyat malaysia amat membenci pembohongan keluarga kamu hingga mereka turut trpalit dosa besar gara2 nafsu serakah papa kamu nak jd pm...kalau betul bapa kamu bagus & bukan seorang penjenayah & bekas banduan, kamu boleh kata org lain zalim. ttpi skrg rakyat yg tak sokong kamu dan keluarga kamu cakap kamu yg sebenarnya zalim kepada semua mangsa papa kamu...tak perlu nak serang orang lain nak tegak benang yg basah...orang dah tahu longkangnya mulut kamu tu...

Anonymous said...

asyik2 mangsa politik zalim... Anwar bebas ko x cakap mangsa politik lak?

Anonymous said...

Adam Adli menzalimi dirinya sendiri....seandai nya dia mengikut jejak Anwar Ibrahim maka sia sia lah zaman remaja nya dan rosak lah zaman tua nya.

Anonymous said...

Hak mahasiswa apa yang diperjuangkan itu? cuba senaraikan kerana selama ini hanya disebut perkataan hak tetapi perinciannya langsung tiada sebab memang tidak ada pun. Saya juga bekas mahasiswa dan saya amat sedar bahawa Kerajaan telah memberi kemudahan yang cukup untuk saya belajar dengan sempurna di universiti dulu. Tahukah mahasiswa yang kemaruk berdemo ini bahawa pengajian mereka (jika benar mereka mahasiswa IPTA) sebenarnya telah disubsidi oleh Kerajaan hampir 90%. Ternyata ia amat menghairakan kami bekas mahasiswa dengan mahasiswa dewasa ini, yang tidak mahu diajar tetapi cuba menjadi kurang ajar dengan tangan yang menyuap nasi ke mulut mereka.

goodlistener said...

SETUJU 100% DAN TABIK KPD ANON 14.50. PADA SY KENAPA PERLU DIGANGGU BUDAK2 TU BUAT PERKARA MEROSAKKAN MASA DEPAN DAN HARAPAN IBUBAPA MEREKA..SAYA PASTI KEBANYAKKAN MEREKA BUKAN DRP KELURGA SENANG DAN BUKAN MEMILIKI KEPUTUSAN AKADEMIK YG BAIK. CUBA FIKIR2LAH.BIARLAH BUDAK2 BELAJAR SEHINGGA TAHAP YG TERTINGGI DAN KEMUDIAN KAMU AJAKLAH JOIN PAPA KAMU UTK DI LIWAT. SAH KAMU SEKELUARGA YG DILAKNATI ALLAH KERANA KEMUNGKURAN DAN SENTIASA MEMBUAT FITNAH DI ATAS MUKA BUMI ALLAH ..INGATLAH KAMU MEMPUNYAI ANAK DAN CUCU SATU HARI NANATI DAN KAMU LIHATLAH BALASAN ALLAH KAN TIBA JUA..YAKIN BALASAN DI MUKA BUMI INI DAH TERLALU HAMPIR DGN KELUARGA KAMU...NURUL IZZAH.AMIN

Anonymous said...

menyusahkan raayat malaysia je, disebabkn digugurkan dari tpm smpai ari ni didendam tak abis-abis , smpaikn terbabit agama islam,murtad,masjid,pesyarah,siswa,ulamak dan brmcm-mcm lagi .Kenapa yang lain jadi mangsa. Apa bagus sangt ke dia , dah berapa kali pm dan tpm bertukar takde mslh pun. Oleh kerana menyusahkn raayat malaysia ,sangup terima sumpah setiap masa? Masih ingat lagi semasa sukan komenwel , laungan reformasi di bukit jalil , merisaukn mecari anak. Ada kamu rasa semua ni ? Jgn guna perkataan raayat kerana bukn semua raayat sokong kamu.

nonbal said...

SETUJU SANGAT DENGAN ANON 14:50. KOMEN YANG TEPAT DAN JITU KE JANTUNG NURUL. MALANG BAGI SELURUH RAKYAT MALAYSIA, KELUARGA PUAKA INI TELAH LAHIR DAN WUJUD DI MALAYSIA, SEPATUTNYA KAMU SEKELUARGA WUJUD DAN LAHIR DI NEGARA YAHUDI SUPAYA SESUAI DENGAN CITARASA MASYARAKAT TERSEBUT.