By admin On 12:08 | Categorized As , , | With 2 comments

KUALA LUMPUR: Ketua Cabang Rembau, Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai CheguBard hari ini melancarkan satu gerakan dikenali sebagai Asal Bukan Umno (ABU).

Gerakan Rakyat ‘Asal Bukan Umno (ABU)’ ditubuh bagi memastikan Umno BN tumbang pada Pilihan Raya Umum akan datang, kata Chegubard yang bertindak sebagai penyelaras.

Ini kerana katanya, puluhan tahun Umno BN memerintah, terlalu banyak kerakusan yang diakibatkan parti itu.

“Sepanjang pemerintahan Umno BN, kita sebenarnya bersama-sama menyumbang, akibat sikap kita seperti ‘biarkanlah, tidak kisah dan ignorant’ dalam menyemai kuasa kuku besi pemerintahan,” katanya pada sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Selangor semalam.

Beliau memberi contoh pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang juga Presiden Umno ketika ini yang sering berubah-ubah fikiran dalam membuat keputusan.

Ia termasuklah Akta Himpunan Aman 2011 yang kononnnya untuk menjadikan Malaysia sebagai negara terbaik dunia, namun sebenarnya lebih kejam berbanding undang-undang sebelum ini.

Sehubungan itu, katanya, ABU akan meneruskan program dari semasa ke semasa bagi memastikan Malaysia diperintah oleh parti yang menawarkan pentadbiran lebih baik.

Tanpa menyatakan dengan khusus parti mana yang dimaksudkan, beliau mengajak rakyat mengahadirkan diri dalam Himpunan Rakyat anjuran ABU pada 15 Disember ini di Markaz Tarbiyah PAS, Taman Melewar, Gombak.

“Pada himpunan itu, kita akan mengumumkan sesuatu yang penting bagi merubah situasi politik Malaysia kerana gerakan ABU akan terus wujud selagi Umno wujud di negara ini,” tegasnya yang juga Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

Sidang media pelancaran ABU yang sama turut berlangsung di seluruh negeri di Semenanjung Malaysia kecuali di Sabah dan Sarawak kerana aktivis ABU dihalang dari memasuki kedua-dua negeri itu.

“Pelik sungguh Umno ini, mereka dakwa Sabah dan Sarawak sebagai simpanan tetap dan sentiasa beri kenyataan kononnya negeri itu kuasa Umno tidak terancam.

“Kalau begitu, mengapa wakil ABU sekadar untuk masuk negeri pun dihalang?” soalnya.

Gerakan itu katanya, tetap diteruskan di kedua-dua negeri itu minggu depan. Antara yang menyertai ABU ketika ini termasuklah golongan mahasiswa, pekerja, petani, nelayan, pelbagai segmen NGO, parti pembangkang, golongan profesional, karyawan, mat rempit, penganggur dan kumpulan masyarakat yang tertindas di bawah pentadbiran Umno selama ini.

“Walaupun kami didokong parti politik, kami tetap bersikap bebas kerana matlamat utama ialah menumbangkan Umno yang terlalu banyak melakukan kerosakan di negara ini, cukuplah untuk mereka,” tegasnya.

Admin PenangPos - Pihak editorial tidak bertanggung jawab diatas sebarang komen yang menimbulkan rasa tidak puas hati kepada pembaca lain. Komen-komen dibawah adalah dibawah tanggungjawab sendiri. Terima Kasih.

2 comments:

Anonymous said...

ABU Lahab Or ABU Mawas ni... tak payah tubuh napa2 pun yang nyata hamPAS dan PEE kR ni mmg dah jadi anjing tunggangan cina dap celaka

Anonymous said...

Apa problem mamat sekor ni sebenarnya ni?